محققان یکی از شرکت‌های مستقر دربرج فناوری دانشگاه صنعتی امیرکبیر به فرمولاسیون تولید گلدان‌های زیست تخریب پذیری شدند که به گفته آنها کاشت این گلدان ها به همراه نهال در خاک موجب تولید مواد مغذی مناسب برای رشد گیاهان می‌شود.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه صنعت امیرکبیر : مرضیه آقاجانی مدیر عامل شرکت تعاونی گیاه سازه پرنیان از واحدهای فناور مستقر در برج فناوری دانشگاه صنعتی امیرکبیر، تمرکز مطالعات این واحد فناور را تولید محصولات زیست تخریب پذیر دانست و گفت: تولید گلدان‌های زیست‌تخریب پذیر به منظور تولید نهال و نشا از جمله محصولات دانش پایه ما است که به زودی وارد فاز تولید صنعتی خواهد شد.
وی از اجرای مطالعاتی با عنوان “تولید کامپوزیت‌های زیست تخریب پذیر بر پایه مواد طبیعی”، خبر داد و اظهار کرد: با توجه به آسیب‌های جبران ناپذیر مواد نفت پایه به محیط زیست، گرایش جهانی به سمت تولید مواد کاملا سبز است و در این میان تولید کامپوزیت‌های سبز بر پایه الیاف و رزین طبیعی به صورت بسیارچشمگیر مورد توجه قرار گرفته است.
آقاجانی حجم معاملات کامپوزیت‌های طبیعی در سال ۲۰۱۵ در دنیا را حدود ۳.۳۶ بیلیون دلار ذکر کرد و ادامه داد: وارد کردن گلدان‌های پلاستیکی به خاک جهت کشت نشا گل و نهال یکی از موارد آسیب رسان به خاک است؛ چرا که پلاستیک‌های نفت پایه غیر قابل تجزیه هستند و در دراز مدت سلامت خاک را به مخاطره می‌اندازد.
این محقق اضافه کرد: بر این اساس در این طرح، به منظور کاشت نهال یا نشا در خاک همراه با گلدان، گلدان‌هایی با استفاده از یک ماده کامپوزیتی کاملا طبیعی ساختیم. این گلدان‌ها پس از گذشت چند ماه به مواد اولیه تجزیه می‌شود.
به گفته وی این مواد به عنوان مواد کمکی برای رشد گیاهان سودمند خواهند بود.
وی قابل تولید بودن برای هر اقلیم را از ویژگی‌های گلدان‌های کامپوزیتی زیست تخریب پذیر دانست و ادامه داد: این گلدان‌ها، می‌تواند بر اساس نوع اقلیم و ویژگی‌های مورد نیاز سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور (به ویژه طول عمر گلدان و میزان حذب رطوبت و سایر مشخصات) تولید شود.
محقق این طرح، یکی دیگر از کاربردهای این گلدان را، زیبا سازی فضای سبز شهرها دانست و خاطر نشان کرد: سالانه حجم انبوهی از گلدان‌های پلاستیکی یا سفالی برای تولید نشا مورد استفاده شهرداری‌ها قرار می‌گیرد و هر دوی این مواد برای محیط زیست آلودگی به همراه خواهد داشت از این رو به کارگیری گلدان‌های زیست تخریب پذیر بر پایه مواد طبیعی می‌تواند این چالش را بر طرف کند.
وی فراورش و طراحی فرایند به کارگیری انواع رزین‌های طبیعی و استحصال الیاف طبیعی به منظور تقویت رزین‌های طبیعی را از چالش‌های این محصول نام برد و گفت: در حال حاضر گروه تحقیقاتی ما در حال برسی و حل موانع هستند.
آقاجانی استفاده از مواد تجدید پذیر و زیست تخریب پذیر را از مزایای رقابتی این محصول ذکر کرد و یادآور شد: در طراحی گلدان‌ها به مسایل مهم محیط زیستی از قبیل جلوگیری از فرسایش خاک و بیابان زدایی توجه شده است، به طوری که فرمولاسیون تولید گلدان‌ها متناسب با نیاز بازار هدف قابل تغییر است.
این طرح با همکاری حسن آقاجانی، صمد آقاجانی و پریسا آقاجانی و بهاره یوسفی اجرایی شده است.
وی در پایان از آقایان مهندس ناصر رنجبر و مهندس حجازی که در تولید نیمه صنعتی یاری گر شرکت بوده اند تشکر و قدردانی کرد.